Intensivt och inspirerande veckoslut

(Soon in English)

Det har varit ett verkligt intensivt veckoslut!
I Vänersborg och Trollhättan gick Aurora Chamber Music-festivalen mot sitt crescendo för i år.
Vänersborgs kyrka var fullsatt (orgelläktaren inberäknad).
Inledde kvällen gjorde sopranen Ida Falk Winland, som tog sig ton...Mozarts klarinettkonsert och Schostakovitch stråkkvartett n:r 9. Handen på hjärtat så är inte vad som spelades det viktiga här, utan hur.
Gör om detta till en fråga så svarar jag: kan omöjligen framföras bättre. Betyg: "stora A med spets"!När jag från första plats såg de fenomenala musikernas inlevelse där de förvandlade Schostakovitchs noter till toner, ja då kom jag för första gången i mitt liv att verkligen uppskatta Schostakovitchs musik! Det var absolut överväldigande! Och inte blev det sämre vartefter kvällen led. Så, efter pausen plockade Auroragänget fram jokern ur armsleven: meistro Ivry Gitlis in pærsona! Hans inträde på scenen (eller snarare koret) liknade tjuren Ferdinans intåg på den berömda arenan. Meistro trodde nämligen att folkets hyllningar var ägnade någon annan än honom själv och gick visst inte ut. Men efter vad som kändes som en outhärdlig tid av applåder stod så denne violinens virtuos – som var berömd redan på 1930-talet och som under kriget spelade för de allierades trupper vid fronterna – där och skämtade med publiken. Så höjde han sin violin och... ... Ovationerna efteråt blev enorma!

Den namnkunnige klarinettisten Michael Collins gjorde därefter utomordentligt väl ifrån sig. Liksom även Aurora Sinfonietta, under ledning av Terje Tønnesen. En bedövande vacker upplevelse!

* * *
Trollhättan lite senare samma kväll. Folkets hus. Massor med stolar på stora scenen. Längst fram en flygel. Dämpat ljus och ett par vackra kandelabrar vars milda ljus sken upp den dämpade lokalen. På programmet: Schuberts Sonat i A-dur framförd av Bengt Forsberg. En pianots mästare värdiga Aurora! Sonaten i B-dur av samme kompositör framfördes efter den korta pausen av en annan tungviktare i klaviaturens värld, ingen mindre än meistro Staffan Scheja själv.

En berikande afton. En lisa för själen – och ett minne för livet.

* * *

Scott Kelby är något av en ikon i fotovärlden idag. Visserligen är han en skicklig fotograf, men han är mer känd för en arbetskapacitet som sträcker sig utöver det vanliga av dygnets timmar och har en förmåga att producera pedagogiska: lättillgängliga och småroliga böcker om foto, fototeknik och konsten att hitta rätt är de viktigaste fotoredigeringsprogrammen idag.
Förra året initierade han Worldwide Photo Walk. Fotointresserade överallt uppmanades att komma samman för att under några timmar ge sig ut och fota. I år gällde regeln att varje deltagare väljer ut sina två bästa bilder och skickar dem via Scott-gängets länksystem till de lokala ledarna för en första bedömning. Från varje team skickas så en bild till H.K. i Florida. Där utkoras vinnare. Priserna står de stora fotodealarna för. Men, inte deltog jag för någon obefintlig äras skull, utan för myset. För att lära känna andra med samma intresse men med skilda erfarenheter och kunskaper i bagaget.
Vårt gäng på dryga fyrtio entusiaster samlades vid gasklockan och tillryggalade de tre kilometrarna till Trädgårdsföreningen under några timmar vid vilka deltagare och utrustning prövades till sitt yttersta av monsunliknande störtskurar. För att skydda de kostbara kamerorna användes allt ifrån dyrbara, professionella regnskydd till plastpåsar och gamla bärkassar. Någons gamla regnbyxa hade under förmiddagen transformerats till ett avancerat hemmagjort kameraskydd.

Nu har jag lagt ut mitt urval av potentiella tävlingsbilder. HÄR ÄR DE!DU KAN HJÄLPA MIG
att bestämma mig för vilka två bilder som JAG ska tävla med. Titta, tyck till, och maila mig (adania@swipnet.se). Du får gärna motivera dig, om du har tid vill säga. MEN, ditt omdöme vill jag ha innan onsdag kväll!
Tackar på förhand!



Kommentarer