Bokmässa 2009

I lördags eftermiddags lite omtumlad. Söndag morgon och större delen av dagen febrig. Måndag "förhöjd kroppstemperatur". Nöff, nöff... har jag fått "Den Nya Influensan", som svininfluensan tydligen ska kallas nu? Vad för fel på Mexikoinfluensan? Flunsor plägar benämnas efter var de uppstod eller identifierades.
Med andra ord har jag fått lägga ner både penna som kamera. Från under tyngande ögonlock har jag ägnat mig åt att läsa. Underbart!

För en dryg vecka sedan, då ännu rask, hörsammade jag en kallelse till Göteborgs femtioåriga fotoklubben PAN. Funderade på att engagera mig men njaaa… Årsavgiften avskräcker. Första veckan i oktober auskulterar jag törhända hos någon annan förening sedan får vi väl se.
* * *
Under tiden har vi i Got-a-Mac trevliga sammankomster i gruppen som samlas kring "bild som kommunikation".
* * *
Men, igår började (eller snarare utbröt) "Bokmässan" i Göteborg. Då kommer alla och hans kusin till stan där de samlas likt ett stort kamratskap under mässhallens tak. Mycket prat och lite verkstad. Det minglas om dagar och kvällar.Radio och TV är på plats. Här t.ex. (det främsta arabiska språkröret i SR) Cecilia Udén (t.v.).De flesta koftorna är diskreta, men inte alla. De naivaste blådårarna på stället, kretsen kring Pol-Pot-Myrdal har inte vett att skämmas för sig.Skäms borde däremot arrangörerna av mässan, som varken har vett eller vilja att hålla dessa totalitarismens handgångna vapendragare borta. Problemet är väl att det törhända vore att förvänta sig något av bocken som sats att vakta trädgården... Arena, Ordfront, FiB/kulturfront, Aftonbladet ("AftonStürmer") och andra vänsterantisemitiska kolportörer har förverkat både trovärdighet och rimligen deras platser i det offentliga rummet. Borde i vart fall ha gjort det.
__________ fredag 25 september
På fredagen lyckades jag dokumentera några besökare av ovannämnda kategori bland vimlet på de gångar som tätnade alltmera i och med att mässan kl. 14:oo blev "offentlig". Först har vi kommunistledaren, Lars Ohly, som just ska ta sig in på planen.En som tydligen heter Duga i sossekretsar är Dala-Demokratens förvirrade och socialreaktionäre chefredaktör, Göran Greider.Att ha mer innanför västen än något i huvudet är Per Gharton mest känd för. Det skålar vi för!________________________________
(Åter torsdagen:)

MEN! Här finns trevligheter också!
Plötsligt kastar sig någon emot mig med sin bok i högsta hugg. Hyvens grabb. Visar sig vara son till salige Pekka Langer! Joakim Langer. Han har lyckats gräva fram en tidigare okänd hjälte, från Europas Mörkaste dagar, om vilken han skrivit en läsvärd bok. Inte förrän nu stiftade jag bekantskap med furst Constantin Karadja, rumänsk/svensk diplomat i Berlin och Bukarest 1931-45. I sin dedikation skriver Joachim Langer: "Hej Bertil. Du var nästan först att få ta del av Constantins levnadsöde." Tack Joakim för det!David Stansvik, förlaget NyaDoxas förläggande förläggare, kommer till mässan varje år medhavande sin lika otympliga som för många av oss "livräddande" blå soffa. Detta är en oas att vila sig vid.Irriteras dock alltid av att socialantisemiterna "Arena" alltid finns tvärsöver gången. Sittandes där i soffan blir man vittne till hur både kreti och pleti kommer tassandes med manus eller förfrågningar om eventuellt förlagsintresse för aktstycket hemma i datorn som hela världen väntar på.Eller New Age-"kabbalisters" försök att "utan kostnad" erbjuda svenska översättningar av än den ena än den andre pseudokabbala charlatanen. Men så kommer det redigt folk förbi och hälsar. Även det.Idag, fredag ska jag emellertid dit för att hämta en kasse böcker som jag lyckades glömma där. Om ingen annan burit iväg med den. Vi får väl se...

Kommentarer