En uppdatering…

Det händer saker. Vid FFG:s förra månadsmöte lyckades jag – mot all förmodan – armbåga mig fram till en silverplats på temat MAKRO. Detta trots att jag inte varit ute i den natur som ändå ligger där den ligger och kan beskådas vid tillfälle, nej, med en bild av en mekanisk raritet! Det nedanstående:
Egentligen är det ju ett montage: typerna, anslaget, resultatet – “g” som i “godkänt”. Men, som förväntat var, blev ettan en makrobild av en myra vid en vattendroppe. Vad naturfotograferna försöker uppnå är en ofta skruvad, pompös bild av en soluppgång, en solnedgång, en strandplätt vars vågor liknar utspilld filmjölk. Nop! – inte min kopp té!
Men visst kan exempelvis våren låta sig illustreras med lövknoppning och körsbärsblomning. Ibland kan man få till det!
Japanska körsbärsblommor på Järntorget i Göteborg. Dessvärre doftar de inte ett skvatt, men är vackra att beskåda den dryga vecka som de blommar.
Eva, en av de vänner som jag har känt längst sedan jag flyttade till Göteborg, är även hon en flitig fotograf. Aldrig vet man riktigt var man har henne. Rena paparazzin!
Rätt som det är klickar det till bakom ens rygg utan att man vet ordet av.
Som här, när jag tog bilden ovan…
(En annan sanning är att Eva är mycket inspirerande vad foto anbelangar, och det tackar jag varmt för!)

Som fotograf skyr hon inga medel för att få de rätta vinklarna.
Nedan ett litet studium av detta exemplar av Homo fotograficus.
Ett exempel av Homo fotograficus i aktion
Men det är minsann inte bara i träd som den livsbejakande saven stiger i våren tider. Det unga paret nedan illustrerar för mig årstiden mer än kanske något i blomsterväg.
I förgår damp månadstidskriften Kamera & Bild ner i brevlådan. Som jag bläddrade i den fann jag att jag landat på bronsplats i deras Grand Prix 2012-fototävling för denna månad! Det var ju trevligt…
Domarens motivering: En Bild som du tittar till på, med två olika färgtoner beroende på var i bilden man ser – halvkallt före mannen i fönstret men varmt där han sitter och tittar bort. En bild man får tankar av.
Därmed har jag sammanlagt 40 poäng och är placerad på sjätte plats…!
Förvånad? Jag? – Ja.

Duger detta som uppdatering?
Ja.

Kommentarer