När Midsommar regnar bort

Många berättelser och bilder från sydvästra USA tidigare denna månad återstår att komma tillbaka till. Av hälsoskäl föreslogs att jag skulle avbryta amerikavistelsen två veckor i förtid och genast kontakta Sahlgrenska Universitetssjukhuset för diverse provtagningar. Så gjordes – även om jag nu fått vänta hela tre veckor för “akut" datatomografi! Under alla omständigheter kan antas att jag under sommaren kommer att hamna under kniven. I slutänden kommer allt säkert att bli bra. Gör mig inga bekymmer.

Däremot har väna hustrun och jag utnyttjat tiden till att plantera “kristna” i växthuset.
Ja, enligt salafister i Egypten – så läser jag idag – är tomater “kristna”, och risk sägs föreligga att intagandet av denna röda grönsak kan få muslimen att “falla ifrån sin tro”. (Mer om saken HÄR!)
I år försöker vi odla de små röda i krukor.
Blommor på en tomatbuske.
De två gurkplantorna ska i år få växa i egna jordsäckar.
 En del bär börjar redan göra sig påminda:
“Blott Sverige svenska krusbär ha”.
Äppelkart.
Midsommarhelgen regnade bort. I år brydde vi oss inte ens om att besöka de traditionella arrangemangen på Hembygdsgården i socknen för vårt torp.
Lite bättre var vädret helgen innan. Då åkte vi in till Alingsås, där hade “Alingsåsfesten” – av för mig okänd anledning – ersatt den årliga “potatisfesten”. Det närmaste infödingarna kom potatis i år var väl Fish & Chips-bussen på Stortorget…


Flicka byter ytterkläder på väg till festivalområdet.

Kanske skulle de bege sig till “ank-racet” i kanalen?

De riktiga änderna tog det emellertid lugnt.
I blöta och i sol, hos grannen på torpet vajar numera landskapet Västergötlands flagga, med Folkungaättens potenta lejon.
Nästa gång får det bli lite mer bilder från Over There!










Kommentarer