En ny generation har vuxit till sig…

Telefonen ringer. Det är "lille" Boško.
Jag känner honom sedan han var ett par alnar hög för jag är mångårig god vän med hans föräldrar. Som barn var Boško en glad gosse med många rävar bakom öronen.
Det var då det.
Nu är han en ansvarstagande ung man som ber att jag – ingen annan – ska ta bilderna på hans förestående bröllop.
Han har gått filmutbildning i Stockholm och besitter en känsla för estetik. Hans tillkommande, Biljana, känner jag inte men vi stämmer gemensamt möte i stadens Serbisk-ortodoxa kyrka. För att gå igenom deras olika önskemål och skilda förväntningar kring bröllopsbilderna.

För Boško är detta välkända "marker". Hans far, min gamle namnkunnige vän Dragan Michailovitj (här en några år gammal bild av honom i full liturgisk mundering, till vänster), grundade en gång på 1980-talet denna ortodoxa församling och har sedan dess varit dess "kyrkoherde". Boškos storebror Nemanje är även han prästvigd och bor med familj i anslutning till den nyinköpta kyrkan.

Genomgången tar sin lilla tid. Sedan tar vi några bilder för att de ska vänja sig vid mig som fotograf. Nedan följer några få av dem. Kom du gärna med synpunkter, råd och förslag.
Boško får sitt "ja".
S:t Stefan Detjanskis Serbisk-ortodoxa kyrka i Göteborg.
En kort, tyst, bön…
På återseende i september…

Kommentarer