Litet ljus i midvintermörkret.



Torsdagen den 6 december samlades medlemmarna av Fotografiska Föreningen i Göteborg (FFG) för månadsmöte. Som vanligt finns det vid varje möte möjlighet att delta i månadens "påsiktstävling" på ett givet tema. Varje närvarande (behöver inte vara medlem!) lägger upp sina maximalt två bilder på tävlingsbordet. Så även jag.  Därefter defilerar de närvarande runt bordet ifråga några gånger, fyller i sina två främsta favoriter på en röstlapp som sedan räknas under kvällen, medan de övriga aktiviteterna äger rum. Mot slutet av kvällen presenteras först de med lägst poäng. Temat för torsdagskvällen var "vinklar".
På fjärde plats landade min bild från en öde,medeltida gotländsk kyrka vars torn blivit av med sin "hatt". Från det ödelagda kyrkorummet erbjuds en fin vinkel mot himlen.

Som det nu råkade falla sig så lyckades jag dessutom vinna månadstävlingen med en färgrik representation från gamla Visby. Något som givetvis gladde mig (även om det – handen på hjärtat – knappast förvånade mig). Därför vill jag tacka alla som var med och som lade sina röster för mina verk: Tack!

* * *
Så har då den riktiga vintern kommit. Den med köldgrader och snö! Till och med till det annars så blaskiga Göteborg ("Blöteborg")!
"Lejontrappan" vid Brunsparken.
Insnöat lejon vid Brunsparken.
Idag har det varit nästan dubbelt så kallt…
Tornet på Tyska-kyrkan, en av stadens landmärken.
"Hjältekonungen" och tillika grundläggare av Göteborg, Luleå och andra städer:
Gustaf II Adolf
(Stupad i Lützens dimmor, den 6 november 1632.)


Kommentarer