På vägen till Wien

Tidigt, tidigt på morgonen lämnade vi Göteborg med flygbuss från Kungsportsplatsen. Där, lite i skymundan, står Wasa-värstingen Karl IX staty. Inget ont som inte har något gott med sig: den gamle despoten lät bl.a. grunda Karlskoga – dessförinnan "Möckelns bodar" – i östra Värmland. Min första hemort på jordens rund.
I Dronningen by (København), fick vi byta plan. Direktlinjer från Göteborg till betydande platser i världen är något man kan drömma om.
 I områdena utanför den österrikiska huvudstaden låg inte snön särskilt djup, men bidrog till spännande mönster och kontraster i landskapet.
Här en veritabel tricolor.
Väl framkommen i Wien slås man av den imponerande, moderna arkitekturen i ankomsthallen. En slags modern kejserlig ståt med alla de stora, skrupulöst rena ytorna.
Härovan den böjda väggen och gången som förbinder flygplatsen med T-banan.
Tunnelbanesystemet i Wien är väl utbyggt, tryggt, rent och prydligt. Inga spärrar och vakter. Man litar till "samhällskontraktet". För €19.– löser man t/r biljetter på det särskilda expresståget som förbinder flygplatsen med stadens centrum på 16 minuter. Det visade sig att detta var både dyrt och onödigt. Hade gått lika bra att ta tunnelbanan från spåret intill. Hade inte förlorat så mycket mer tid på det…
Fortsättning följer.



Kommentarer