Tålamod…

Under tiden i Fjärilshuset i Wien...
Som bekant är jag mycket svak för sakrala byggnader, konst och riualredskap.
Här är domen över Katholikon i Gravkyrkan intill Golgataklippan i Jerusalem, Israel.
I den genren står inte domkyrkan i Strängnäs tillbaka.
Det vackra altarskåpet från högmedeltiden misstänker jag är från Antwerpen. Där fanns goda skulptörer på 1400-talet som arbetade för export. Avlägsna Gammelstad k:a (Luleå) äger likaså ett makalöst altarskåp från samma tid och definitivt från Antwerpen. (När jag var där hade jag ännu inte återupptagit stillbildsfotograferandet. Vilket jag beklagar.)

Avslutningsvis, från sydligare nejder. En detaljbild som jag tog av Palazzo Vinezzia i Rom.

Till sist vill jag bara upplysa om denna sidas kompletterande motsvarighet som jag idag lanserade på Facebook. Där kommer tips och annat kring foto och bild att publiceras. VÄLKOMMEN!
ADANIAFOTOFacebook

Kommentarer

  1. Underbara bilder - ett sånt ljus! Älskar kopplingen mellan den vackra kupolen och Strängnäs domkyrka! Tålamod - en viktig egenskap för en fotograf -ja?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar